Body & Mind (Yoga en meer…)

Body & Mind (Yoga en meer…)
Body & Mind (Yoga en meer…)

Spiergroepen:

Categorieën:

,

Materiaal:

Hatha Yoga

In Hatha Yoga-lessen ligt de nadruk op het versterken en losmaken van het lichaam en het verhogen van de concentratie tot een stabiele, regelmatige ademhaling. Met Hatha Yoga-oefeningen zal je lichaam zich open en krachtig voelen, je ademhaling vrijuit en je geest kalm en rustig – klaar voor zitmeditatie.De hatha yogahoudingen zijn gesequenced om kracht, flexibiliteit, openheid en ontspanning te creëren tijdens de beoefening. Enkele van de hathayoga-voordelen omvatten fysieke kracht en discipline, verbeterde circulatie en flexibiliteit, stabiliteit van de ademhaling, helderheid van geest, stressvermindering en ontspanning.

De intensiteit van de oefening kan sterk variëren, maar Rhythmsports bieden we hatha yoga voor beginners, maar ook meer ervaren of ontwikkelde beoefenaars.

Yin Yoga

Yin Yoga combineert aspecten van Hatha Yoga, het concept van de meridianen in de Chinese geneeskunde, de Taoistische filosofie en boeddhistische meditatietechnieken. Yin Yoga heeft een positief effect op je organen, immuunsysteem, spieren en gewrichten. In een Yin Yoga-les worden houdingen gedurende 3-5 minuten aangehouden, terwijl de spieren ontspannen zijn zodat het bindweefsel in het lichaam wordt gestimuleerd. Yin Yoga combineert goed met meer krachtige (Yang) vormen van yoga, zoals Ashtanga, Anusara en Vinyasa. Als een oefening, is yin yoga ontworpen om de stroom van chi (de vitale energie van het lichaam) te verbeteren door middel van de energetische kanalen (of meridianen) om het algehele emotionele welzijn, de immuniteit en de gezondheid van organen te verbeteren. In combinatie met een meer actieve en fysieke volgorde, wordt de oefening dan ook Yin Yang-yoga genoemd. Traditioneel worden yin en yang beschouwd als complementair, niet tegenovergesteld. Het balanceren van de actieve en ontspannende componenten van je oefening kan dus een goede manier zijn om balans en harmonie te creëren.

Vinyasa Yoga

Vinyasa Yoga is een krachtige klasse die bestaat uit asana-oefeningen om lichaam en geest te versterken. Vinyasa betekent ‘verbinding van beweging en adem’. Via een creatieve reeks asana’s bereidt de leraar je voor op uitdagende houdingen. De vinyasa yogaposes zijn met elkaar verbonden – tijdens deze oefening zul je vloeiend overgaan van pose naar pose, terwijl je fysieke kracht, uithoudingsvermogen en flexibiliteit opbouwt. Wij bieden vinyasa-yoga voor beginners, maar hebben ook meerdere opties voor gevorderden of gevorderden die hun praktijk verder willen verdiepen of ontwikkelen.

Chi Yoga

Chi yoga is een combinatie van Chi Quong en Hatha Yoga. Bewust en met aandacht, de adem in combinatie met vloeiende bewegingen. Chi betekent energie, dus een vorm van yoga die energie geeft, de energie laat stromen en een bewuste manier van bewegen. Een holistische manier van bewegen die lichaam en geest in harmonie en balans brengt. Dit is een rustige les.

Power Yoga

Wil je een beetje afvallen of een strakker lichaam, dan is Poweryoga iets voor jou. Het is een uitdagende vorm van yoga, waarbij je het lekker warm krijgt van binnen uit door de speciale ademhaling en de bandha’s. De houdingsspieren worden hier sterker gemaakt. Dit zijn de spieren onder de bewegingsspieren. De docenten inspireren je, zorgen ervoor dat het goed te doen is (met verschillende opties van de houdingen) en dat er ook wat te lachen valt. Bij de Poweryoga worden de oefeningen gegeven in een krachtige flow. Deze actieve lessen beginnen met een serie zonnegroeten, daarna krachtige houdingen voor rug en benen, gevolgd door strekoefeningen, zowel zittend als liggend met altijd een eindontspanning.

Yogalates

Tijdens deze les wordt de eeuwenoude Yoga traditie uit het verre Oosten gecombineerd met het meer Westerse Pilates gedachtegoed. In de Yogalessen gaat het vooral om vergroten van de flexibiliteit, bij Pilates meer om de stabiliteit. In de Yogalates lessen fuseren we het beste van deze twee werelden: het is juist die mix van beide die het tot een uitgebalanceerd geheel maakt. Hierdoor ontstaat weer een typische Mind Your Body activiteit: het totale lichaam wordt aangesproken. Een juist gebruik van spieren door uitgekiende oefenstof, met aandacht bewegen en gebruik makend van een goede ademtechniek. Met als resultaat een goede lichaamshouding, een sterkere rug en betere rompstabiliteit, ontspanning en rust in het hoofd.

 

Fotogalerij